Jsme schopni si vypomoct, když má někdo potíže, poznamenává [AT]Peter Shannon_CZ

15.07.2017 12:28

 

    Na samotný úvod článku bych chtěl v sóvislosti s naším dalším známým hostem v rozhovoru [AT]Peterem Shannonem_CZ , letitým a zkušeným hráčem Vietconga zmínit fakt, že tahle hra po letech je už defakto naše. Protože ti nejskalnější hráči, kdo už ho hrají hodně let a patří tak dodnes mezi ty poslední aktivní, ho můžou označit za svou hru. Skoro už jako za vlastní. Nicméně tuto poznámku by každý měl brát z půlky s rezervou. Ale jo, nesmíme zapomenót i na ty, kteří se k nám v posledních letech a měsících přidali. At' už jsou to ryze noví hráči nebo navrátilci. Pokud jsou to Srdcaři a udržujou se s náma v rámci naší oblíbené hry, pak hra samotná patří i jim a tvoříme tak širokou aktivní elitní Vietcong komunitu.

Na samotné oblíbenosti naší hry to dokládá i fakt, že se stále najdou všelijaké nové uživatelské mapy a to patří mezi herní unikáty. Byt' hráčů je už málo a zvlášt' v tomhle letním období je to znatelně ještě horší. A co se týče samotné výroby nových map, tak každý jistě měl nějakou tu představu, jakou fajn mapu pro hraní udělat, ale zrealizovat ji, to už není tak jednoduché. Né každý by se na to cítil. ,,Musel bych umět dělat nejenom s editorem map, ale i s 3ds Max,'' poznamenává Peter ,,a také bych musel být génius přes skriptování. Navíc 3ds Max není zrovna levná záležitost. Ode mě určitě nikdy žádná mapa nevzejde, i když svou představu ideální Coop mapy mám.''

Pár hráčů se na serverech ještě schází a to jak na původních mapách, tak i uživatelských. Ale vzhledem k pomalému úpadku aktivity je dnes těžké, až skoro nemožné najít zaplněný Coop server až s 12 hráči. A být tam samí dobří hráči v plném počtu, tak to musí být velmi kvalitní Coop. ,,Takhle zaplněný server je dnes spíše vzácností. Hráčů Vietcongu je už málo a jsou aktivní v různou denní dobu,'' reaguje Peter.

Bohužel i v dnešní době je to tak, že dnes potkáváme na serverech takové ''výkvěty'', jako jsou různí paraziti, kteří se snaží hru druhým akorát otrávit. Jako je natahování drátu pasti v plechovce od piva na těch nejméně přehledných místech nebo je jich všude kolem několik a to je pak více než jasné, že se jedná bud' o regulérní provokatéry nebo rovnou o cheatery! Sám jsem toho poslední týdny byl častým očitým svědkem a tak nezbývalo nic jiného, než pasti zničit a dotyčnýho zkrátka a dobře zabanovat!

A na přesně opačném protipólu jsou ti hráči nejbližší, se kterýma člověk hraje pravidelně a jejich společnost preferuje. A v tomto spolku si tak hráč udržuje pořád ten stejný zážitek a zápal do hry, jako by to bylo hodně let nazpátek. Tohle pocit'uju častokrát i já sám a můžu k tomu jen přitakat, že není nic lepšího, než hrát ''mezi svýma''. A pokud se v té malé hrstce najde další normální a slušný hráč, tak to jen posílí aktivitu a kontakty ,,S většinou známých hráčů se na Coop serverech potkávám rád, ale jsou i tací, které zrovna vidět nemusím.''

Pro nás je asi nejlepší hrát s hráči, se kterýma se relativně domluvíme v češtině. Nicméně je pravdou, že se dnes najde i v té malé hrstce zahraniční komunity pár hráčů, se kterýma se na Coop TeamRespawnových serverech dá velmi dobře zahrát a člověk už je zná a je s nima sehraný. A mimochodem, moc mi to ani líto není, ale mezi elitní hráče já osobně nemůžu započítávat CTFkaře nebo ATGčkaře. Coop je úplně jiný systém hry - jiný módový svět ve Vietcongu a zároveň je jedinečný. Tam hrajete spolu, jste svorní a tvoříte společnou sílu jako tým, byt' se hraje proti robotizovaným neživým ''botům''.

A když už jsme se k této části článku dostali, tak myslím, že Petera většina hráčů zná a ví, že právě on se s cizinci setkává relativně často. Už také proto, že jednotlivé TR servery zná a tudíž nehrává jen na domácím serveru Alpha Teamu. ,,Nemám nic proti cizincům, ale Coop je hodně o komunikaci a já nejsem žádný polyglot. Proto se mi pochopitelně snadněji kooperuje s českými a slovenskými hráči. Ale i s některými cizinci mimo bývalé Československo se hraje fajn. Někteří z nich dokázali pochytit i pár českých slov,'' dodává závěrem.

No, ted' se jen nabízí otázka, která slova to jsou. :-) Jestli jde o základní vojenské české příkazy nebo taková ta ostrá, která slyšíme v dnešní době denně... no, však všichni určitě víme. :-) A taky vím, že člověk na serveru často nadává, tak cizinci si hlavně tato určitá a tudíž známá slova zapamatujou a jak jinak, než se jim to pochopitelně líbí. Ačkoliv já zas takový přehled na TR serverech nemám ale obecně si dovolím konstatovat, že tomu tak je. A myslím si, že od pravdy zas tak daleko nebudu.

Stejně tak my všichni už nejsme daleko od toho, abychom se pustili to hlavní části rozhovoru a vzhledem k tomu, že s Peterem vždycky byly rozhovory zajímavé, nejinak je tomu samozřémě i nyní. Provedl nás v tomto článku doted' svýma stručným doplňujícíma slovama a poznatkama a ted' dostává už mnohem větší prostor vypustit písmenka ke čtení Vám, čtenářům. Takže si udělejte pohodlí, občerstvěte se kávou, brambůrkama, vínem, Colou, pivem... zkrátka čímkoliv, co Vám bude při chuti a zpestří to Vaše čtení!

 

 

Ahoj, Petře. Vítej u... už šestého rozhovoru s tebou......? Jak tebe jakožto zapáleného čtenáře rozhovorů zaujaly dva rozhovory s vývojářem ''Shigorem Birdmanem'' ?

Určitě nejsem sám, koho tyto rozhovory zaujaly. Byl to dobrý nápad udělat rozhovor s někým, kdo se na vývoji Vietcongu přímo podílel.

 

Byly některé jeho odpovědi pro tebe překvapením? A pokud jo, mohl bys je konkrétně zmínit?

Nemyslím sí, že bych byl z nějaké Birdmanovy odpovědi vyloženě překvapený. Všechny měly hlavu a patu a byly tak nějak logické. Překvapilo mě snad jen to, jak rychle Birdman ty odpovědi sepsal.

 

Kdyby bylo něco, co bys mu ty mohl vzkázat ohledně Vietcongu, co by to bylo? Za co ty seš ve hře nejvíc ze všeho vděčný?

Vděčný jsem určitě za to, že vývojáři nezapomněli v nastavení ovládání přidat položku ''Reverzuj myš''. Je možné, že s tímto nastavením někteří z nich taky hrají.

 

Podle tvého osobního názoru: Mohli si čtenáři odnést zajímavé informace a zajímavosti od Birdmana, které by člověk jinak netušil?

Určitě si čtenáři mohli odnést zajímavé informace, navíc ještě tzv. z první ruky. Nebyly to tedy žádné řeči typu JPP, neboli 'jedna paní povídala'. Mimochodem, Joe, 6. ledna jsem Ti psal v Knize návštěv, že nakonec jednou vyzpovídáš v rozhovoru i někoho z tvůrců Vietcongu. Ty jsi na to tehdy odpověděl: ,,No to nevím, kde bych k někomu z nich přišel teda.'' A vidíš, ono to ani tak dlouho netrvalo a proběhly hned dva rozhovory s jedním z vývojářů.

 

        Odpověd': Jó no. :-) Ale jako nebýt díky tolikrát zmíněnému Danielovi-CZ, zůstalo by to pouze v představách. To, že se to nakonec uskutečnilo, je fakt vyjímečné a sváteční a... prostě fajn. A já su fakt rád, že jsem ostatním mohl nejdřív všem překvapením vyrazit oči - tedy překvapit a zároveň tak udělat i radost.

 

Jak se ti líbí billboard, u kterého Birdman tak hezky pózuje?

Pěkný plakát. A Birdman se tam hezky vyjímá. Jen by mě zajímalo, jak dlouho tam takhle vydržel stát. :-)

 

Bylo svého času dobře, že byl Vietcong veřejně propagován i prostřednictvím tohoto veřejného plakátového média u českých silnic?

Propagace nové hry prostřednictvím herních časopisů (Score, Level,...) je běžná, ale ne každý hráč si takové časopisy pravidelně kupuje. A internet v té době doma taky ještě každý neměl. Proto není vůbec od věci zkusit představit novinku i pomocí veřejného billboardu.

 

Když se pomalu přesuneme ke hře, přesněji řečeno k části hry Více hráčů, co se tam změnilo?

Máš-li na mysli rozdíl mezi situací na Coop serverech dnes a třeba před deseti lety, tak negativní změnou je citelný úbytek hráčů. Naopak pozitivem je, že se objevují propracovanější mapy s různými vychytávkami.

 

Vrátili se k Vám po pár letech členové Majky a Kouba. Bylo to překvapení pro tebe, s ohledem na známou herní účast dnešní doby?

Majky je v Alpha Teamu skoro od jeho založení a i na delší herní pauzy jsme u něho byli zvyklí. On i Kouba zkoušeli hrát také jiné hry. Pak je trochu zaskočilo ukončení podpory Vietcongu ze strany GameSpy, takže se věnovali hraní Army 2, ale nakonec zjistili, jak pomocí editace hosts souboru znovu ve hře zfunkčnit seznam serverů a vrátili se zpět ke starému dobrému Vietcongu.

 

Alpha Team má k dispozici tzv. "VC Guard" (se kterým podle mě často operuje [AT]Homi_CZ) . A prý tento prográmek je velmi šikovný. Člověk nemusí být přímo na serveru a provinilec, který dělá na serveru to, co nemá, taky nemusí být přítomen a dostane ban. Tuto možnost offline banování určitě kvituješ, že?

Samotný VC Guard mi k offline zabanování nestačí. K tomu potřebuju znát IP adresu dotyčného hříšníka. Naštěstí mám možnost nahlédnout do výpisu hráčů, kteří byli na náš server připojeni. Zde najdu příslušnou IP adresu a mohu ji přidat do banlistu.

 

Je možné čtenářům aspoň částečně prozradit, jaké funkce kromě kickování a banování ještě VC Guard zastává?

Tato šikovná utilita rakouského programátora Brchiho (vytvořil rovněž VC starter) umožňuje měnit nastavení různých parametrů, a to i během samotnéhry. Lze měnit počet míst pro hráče na serveru, omezit používání granátů, pastí, Claymorů či bajonetu, zabít hráče, který se po smrti odpojí a znovu připojí ke hře, nebo dokonce osvětlit příliš tmavou mapu bílou či červenou světlicí. Taky je možné psát hráčům vzkazy, které jsou oproti standardnímu chatu zbarveny červeně.

 

Co se týče sankcí vůči neukázněným hráčům a různým provokatérům, tak nenapadlo tě někdy si jenom na chvíli tajně změnit nick, aby ses připojil k Vám na nezaheslovaný server a vychutnal si odebrání hráče ze serveru a hezky ho natrvalo umístit do banlistu?

Nevidím důvod, proč si kvůli tomu jméno měnit. Na serveru jsem vždy pod svým obvyklým nickem.

 

Jaké poslední uživatelské Coop mapy tě nejvíc zaujaly a proč?

Zajímají mě hlavně zcela nové mapy. Tím mám na mysli takové, které jsou kompletně nové, tzn. postavené na zcela novém terénu, nikoliv předělávky již existujících Coop map. V současnosti ale nové terény vytváři akorát =GONZO= a ojediněle se tu a tam může objevit i příspěvek někoho jiného.

 

Odvádí podle tebe náš známý mapař =GONZO= nad míru dobré mapařské výkony? Za kterou mapu bys ho nejvíc pochválil?

=GONZO= umí pracovat s 3ds Max, tudíž není odkázán na předělávky, ale vytváří si terény kompletně nové, případně značně přepracuje nějaký původní terén (viz. třeba mapa Hill861). Z map zcela nově vytvořených se mi líbí SentryPointDay2, Pueblo (to sice není prostředí Vietnamu, ale já na tom tolik nebazíruju) a čekám na to, co vyleze z mapy Lab_X, až bude opravena.

 

Díváš se často na jeho laboratorní Vietcong web, jaké Novinky třeba chystá a podobně?

Nahlížím tam často. Je fajn, že občas dá na hlavní stranu screeny z rozpracovaných map, takže můžeme vidět, na čem zrovna dělá.

 

Alpha Team letos v květnu oslavil jubilejní 10. výročí existence. Je ve výhledu nějaký osobní sraz hráčů, hlavně členů? Jak ty osobně to vidíš?

Sraz, kde bychom se sešli v co největším počtu, by byl fajn, ale zatím to moc optimisticky nevypadá. Vzhledem k tomu, že jsme rozmístění po celé republice, je obtížné domluvit nejen termín srazu, ale i místo konání. Jako reálnější bych viděl možnost individuálních setkání některých členů.

 

Jak seš se sóčasným pokročilým věku Vietcongu spokojený, pokud se budeme bavit o finální verzi v1.60? Nejsou kdysi úvahy o nové verzi 1.70 zbytečné?

Možnosti enginu určitě nejsou vyčerpány. Kdyby autoři Vietcongu uvolnili zdrojové kódy, dalo by se v něm docela slušně pohrabat. Hráči, kteří pracovali na patchi 1.70, se toho snažili dosáhnout, ale nebylo jim vyhověno. Změny se tak pohybovaly pouze na úrovni skriptů, ale i tak mohl ten patch být hodně zajímavý.

Je škoda, že to celé nakonec vyšumělo do ztracena, zvláště když se na tom už odvedlo tolik práce. Když si představím, kolik hodin nad tím všichni ti šikulové strávili a pak to celé bylo zbytečné... V současné době už je to ale bezpředmětné, protože by se už takhle malý počet hráčů rozdělil na dvě skupiny. Ne každému by totiž verze 1.70 vyhovovala. Koneckonců, v počátcích Vietcongu také mnozí hráči setrvávali na základní verzi 1.01 a "jednašedesátku" odmítali.

 

Oba sóhlasíme v tom, že určité věci by rozdělily hráče na ještě menší skupinky, při až místy žalostném počtu účasti hráčů. A zrovna tato verze, pokud by se vydala s nějakou přehlédnutou zásadní chybou, by mohla hře i ublížit a možná ju dokonce kompletně znehodnotit. A co kdyby 1.70ka byla třeba jen pro dobrovolníky? Co si o tom myslíš? Jsou tam určitá vysoká rizika?

Ona by ta ''jednasedmdesátka'' byla vždycky pro dobrovolníky. Nikdo by ji přece nikomu nevnucoval. Riziko výskytu zásadní chyby by tu sice mohlo být, ale předpokládám, že by byl patch před uvolněním důkladně otestován. Více než nějaké chyby bych se bál toho, co jsem uvedl v předchozí otázce, a sice rozdělení už tak malého počtu hráčů na dvě ještě menší skupiny.

 

Kde ty osobně ses vlastně doslechl nebo dočetl o plánech v1.70 ?

Pokud se dobře pamatuju, tak podobnou otázku jsem dostal v rozhovoru už předloni. Informace o patchi 1.70 jsem čerpal hlavně z webových stránek Vietcong.info a mnoho jsem se dozvěděl i od KostiCZe z bývalého českého Vietcong Coop týmu Squad Baker, který na tom také dělal.

 

Vietcong má za sebou už neuvěřitelných bezmála 15 let fungování všeobecně. Nejen tedy po online stránce. Ty sám ho hraješ zhruba stejně dlóhou dobu, takže si toho i hodně pamatuješ. Co se ti tak stalo nejzajímavějšího nebo vůbec nejkurioznějšího ve hře?

Momentálně mám problém si vůbec na nějakou kuriozitu vzpomenout (jsem už starý sklerotik), natož pak na tu nejzajímavější. Ale ono je takovou malou kuriozitou už to, že se Vietcong i po těch více jak čtrnácti letech stále hraje a dokonce stále někteří šikulové pracují na nových mapách.

 

Jak seš spokojen se sóčasnou strukturou našich nejznámějších spoluhráčů a partnerstvím a kontakty s Elit'áky?

Domnívám se, že navzájem vycházíme dobře. Nejen Alpha Team a Elit'áci, ale i kluci z =GONZOvy= party (=GONZO=, Mige, Daniel-CZ) a také hráči bez vazby na nějakou skupinu. Jsme schopni si různě vypomoct, když má někdo nějaké potíže, at' už se samotným Vietcongem nebo třeba s počítačem.

 

A dovolím si i negativní otázku: Kteří hráči tě dovedli otrávit, at' už po herní nebo lidské stránce?

To tu mám ty dotyčné hráče jmenovat? Kdepak, nikoho tu zveřejňovat nebudu. At' si každý udělá o lidech svůj názor. Koneckonců, kdo mě zná, tak ví, koho nemám rád. A těší mě, že nejsem sám, kdo ty nejmenované hráče zrovna nemusí.

 

Vede si podle tebe [AT]Sharka_CZ už jako řadová hráčka jako my ostatní?

Šárku stále brzdí, že nemá doma počítač a tudíž nemůže hrát každý den. Zahraje si, jen když přijede ke mně, což jsou v podstatě akorát víkendy, a to ještě ne všechny. Takže občas v mapě trochu bloudí, pokud ji dobře nezná a není ani nikdo, koho by se chytla. Mnohem více jí vyhovují menší mapy nebo mapy obranného charakteru, kde nemusí tolik pobíhat. Na takových mapách pak může uplatnit svou nejsilnější herní vlastnost, a sice přesnou střelbu i na větší vzdálenost.

 

Jak vzpomínáš na ty časy, kdy si ju všechno učil? Neměl si na ni tak trošku vliv i ty sám, že si Vietconga natolik oblíbila? :-)

Ach ano, to jsou veselé vzpomínky. Když jsem Šárce tehdy na mapě TMG-TrainingCamp_v1 řekl, at' zkusí trefit jeden z terčů, tak hned první ranou trefila devítku. A i další rány sázela poblíž středu terče, snad i nějaká desítka tam byla. Tady mě hodně překvapila. A když po čase změnila profesi vojáka na ženistu, tak vůbec neměla žádný problém s přechodem z pušky M16 na M14, přestože se chovají dost rozdílně.

Na její přesnost střelby to nemělo vůbec žádný vliv. Taky si vzpomínám, jak jsem Šárku učil na mapě HanoiHBT házet granáty. To jsem kolikrát nestačil utíkat, aby nezabila mě! :-DD Ale celkem rychle si to osvojila, dokonce i házení tzv. spodem, což já pořádně neumím dodnes. A jestli jsem měl na Šárku vliv, že si Vietcong tak oblíbila? Tak to určitě ano. Kdybych ho já sám nehrál, tak by ho ani neznala. Viděla mě Vietcong hrát a řekla si, že by to taky mohla zkusit. No, a chytlo ji to.

 

Napadlo mě... Dovedeš si představit, že by krom Sharky ještě do Alpha Teamu přibyly, tak dejme tomu ještě 2, 3 šikovné slečny, které jsou pro střílečku ''zapálené''? Co bys na tohle řekl?

Představit si dokážu lecos, dokonce i tohle. Ale dámy spíše dávají přednost ''hopsacím'' módům a na Coop server si jen občas odskočí. Raději bych preferoval Coop specialistku nebo alespoň hráčku, která Coop upřednostňuje. A taky by musel být zájem i z její strany být členkou Alpha Teamu.

 

Vím, že očekáváš rozhovor s karlosem.cz1 [Sq.Bakerem]. Nicméně je někdo další, kdo by tě tak zajímal, koho by bylo ještě možné pozvat na vyzpovídání?

Napadá mě třeba TAFRAN cz, Jarda či ZdendaHamtak. Ti se u nás na serveru celkem pravidelně ukazují. Nebo Daniel-CZ. Dal skvělý tip na rozhovor s Birdmanem, ale s ním samotným rozhovor nebyl.

 

        Odpověd': No, Danielovi jsem všehovšudy 2x nabízel rozhovor s ním, ale necítí se na něj. Prý proto, že nehraje Vietcong tak dlóho, že by jeho odpovědi měly být zajímavé a hlavně by měly pro čtenáře nějaký přínos. Navíc v tom mezičase od rozhovoru s Birdmanem do nynějška by se to ani nedalo stihnót to s ním udělat. Ale tak... třeba si to někdy rozmyslí a rozhovor poskytne, ale nutit ho k tomu nemůžu.

 

Nejčastěji hraješ s karabinou M1 od navolení si zdravotníka na herních serverech. Pak je možné vidět tě s M16kou a velmi často taky s AK-47 Kalašnikovem. A ted' napiš našim čtenářům, která z těchto zbraní ti vůbec nejlépe pro hraní sedí?

Tyhle tři zbraně protáčím nejvíc. Karabina M1 je přesná i na větší vzdálenost a někteří hráči jí dokonce dávají přednost před M16. Postrádá ale možnost střelby dávkou. M16 je v dobrých rukách hotovou sniperkou, ale ty malé zásobníky bývají v boji s více protivníky na krátkou vzdálenost hodně protivné. Než přebiješ, je po tobě. ''ÁKáčko'' možná není oproti M16 tak účinné na větší vzdálenost, ale když si to mám rozdat natěsno s více protivníky, pak je pro mě jasnou volbou. Větší zásobník je prostě k nezaplacení.

 

Přemýšlel si někdy, jestli budeš Vietcong hrát i v případě, že by všichni hráči odešli, včetně členů Alpha Teamu? ''Zabalil'' bys Vietcong taky nadobro nebo by sis odehrával ''Jednotlivé mise'' z Kampaně?

Uf, nestraš! Bud'me rádi, že naše oblíbená hra stále žije a užívejme si ji! Až nastane to, co popisuješ ve své otázce, tak to teprve budu řešit. Mimochodem, podle aktuálních zpráv má 1. srpna skončit Vietcongu podpora ze strany Qtrackeru. Doufejme, že se podaří najít nějaké řešení, abychom nebyli odkázaní jen na přímé připojení.

 

Seš rád obecně, že je to právě Vietcong, u kterého si vydržel celé roky až dodnes?

Jsem rád, že to je zrovna česká hra, u které jsem tak dlouho vydržel (a snad ještě dlouho vydržím). Není sice zcela bez chyb, má ovšem něco, co nelze tak úplně dobře popsat, ale co ty nové a graficky vymazlené hry nemají. Myslím, že jako Češi můžeme být na Vietcong hrdí.

 

Asi bezpochyby i samotný Alpha Team pro tebe hodně znamená, že? Nejbližší kolegové, od kterých můžeš očekávat fajn hru a komunikativnost. To je to, co tí nejvíc sedí, že?

Hra v rámci týmu je efektivnější zejména díky hlasové komunikaci prostřednictvím TeamSpeaku. Textový chat není ideální, nebot' během psaní je hráč zcela paralyzován a nemůže dělat vůbec nic. I když třeba nepostupujeme pohromadě a jsme v mapě rozptýleni, tak si můžeme vzájemně sdělovat svou pozici a eliminovat tak případný nechtěný teamkill. Navíc během hry tu a tam padne nějaký vtípek, takže se hráči pobaví i jinak než samotným hraním.

 

Vysvětlíš prosím tě, proč hraješ s invertovanou myší? Tuto otázku dostal hráč dalamanek při rozhovoru s ním. Proč máš pohyb myši x pohyb postavy nahoru - nahoru a dolů obráceně?

Ačkoliv to většině hráčů připadá divné, tak ovládání pohledu nahoru a dolů pomocí obrácené myši je zcela logické a intuitivní. Když se chceš v reálu podívat vzhůru, co uděláš s hlavou? Ano, zakloníš ji, tedy hlava se pohybuje směrem dozadu. A stejným směrem já pohybuju myší. Analogicky pak pohyb myši vpřed simuluje předklánění hlavy při pohledu směrem dolů.

Mimochodem, našel jsem jeden článek na téma 'Invertovaná myš' (http://www.gamepark.cz/invert_mouse_504790.htm) a pod článkem je ještě diskuze. Autor článku přichází se zajímavou úvahou, že hraní s invertovanou myší je specifikum starších hráčů, kteří vyrůstali ještě na joysticku, který mladí hráči už prakticky neznají. Na tom skutečně může něco být, ale já se s tímto názorem tak úplně neztotožňuji.

I mezi mladými hráči se najdou ti, kteří hrají s obrácenou myší. A naopak, spousta hráčů v mém věku by s otočenou myší nedokázala hrát. Podle mého je to celé trochu jinak. Já se domnívám, že je to o tom, zda hráč dokáže u stříleček z tzv. vlastního pohledu vnímat plochý obraz na monitoru jako skutečný 3d prostor. Prostě zda zcela splyne s tím, co na obrazovce vidí, a oprostí se od skutečnosti, že samotná obrazovka je pouze dvourozměrná.

Jak už jsem psal výše, pokud skutečně vnímám hru očima ovládané postavy, pak pohled vzhůru znamená záklon hlavy a logicky se stejným směrem bude posouvat i myš. Obdobné je to pro předklon hlavy při pohledu směrem dolů. Pokud hráč s ovládanou postavou nesplyne celkově a vnímá pouze zaměřovací křížek nebo mušku zbraně, pak má tendenci s nima zacházet stejně jako s kurzorem myši v 2d prostředí Windows a defakto vnímá 3d hru jako dvourozměrnou.

Do celé problematiky může navíc promlouvat i to, zda hráč hraje také hry z tzv. pohledu třetí osoby (Mafia, GTA,..), kdy se na ovládanou postavu dívá zezadu. U těchto her není možné s herní postavou splynout a vnímat hru jejíma očima. Zaměřovací křížek je pak pro hráče tím nejdůležitějším bodem na obrazovce. Tady bude nejspíš plošné vnímání jinak trojrozměrné hry obzvlášt' silné a člověk bude mít tendenci pohybovat zaměřovacím křížkem stejně jako s kurzorovou šipkou ve dvourozměrném prostředí Windows.

Pokud někdo vyroste právě na tomto typu hry, pak dostane tohle ovládání do krve a i ve hrách z vlastního pohledu bude myší pohybovat stejně. Já sám jsem tento typ her nikdy nehrál, proto mě nemohly nijak ovlivnit. Vždy jsem hrál pouze hry z vlastního pohledu, at' už to byly 3d střílečky nebo letecké hry. A at' už jsem hrál s joystickem nebo s myší, ve všech případech platila stejná logika ovládání. Pro pohled vzhůru jsem ovladač přitahoval k sobě a pro pohled dolů ho tlačil směrem dopředu.

Mimochodem, znám osobně dva lidi, kteří začínali na 3d hrách z vlastního pohledu a používali zcela intuitivně obrácenou myš. Později se ale hraním her z pohledu třetí osoby přecvičili a toto ovládání pak používali i u her z vlastního pohledu. Prostě je to i o zvyku. Já osobně neřeším, jaké ovládání kdo používá. Zda má myš nastavenou tak či onak, zda hraje na klávesy WSAD nebo na šipky, zda má herní myš a některé funkce ovládá pomocí tlačítek na ní, zda u myši preferuje vyšší či nižší DPI,... Je přece logické, že nejlepší výkon podává hráč právě s tím nastavením, které si sám zvolil. S každým jiným bude pouze horší. Nicméně, když už jsi mi tuhle otázku položil, nedalo mi to a podobně jako autor výše zmiňovaného článku jsem nad tím musel hlouběji zamyslet a zkusit si o tom i něco najít.

 

Kolik je takových map, kde se dá nastópit do Úháčka a obletět s ním mapu?

Jednu takovou jsme kdysi hráli, ale jméno mapy si nepamatuju. Jde to v mapě HoangHon_OP1b. Do ''Úháčka'' lze také nasednout v mapě Serpent_Extreme_v2 hned na respawnu, ale toto nedoporučuju, nebot' vrtulník odletí mimo mapu a tam zůstane stát. Hráč pak může akorát vyskočit, což pochopitelně znamená jeho smrt. Já osobně ale nemám možnost létání ve hře příliš v oblibě, nebot' jakmile se hráč vznese nad terén, tak může vidět tzv. ''za mapu'' a pohled na ten rozmazaný ''matrix'' není zrovna hezký.

 

Na mapě [AT]Moutain_Trail je v ruční mapě možné vidět obličeje členů Alpha Teamu, včetně toho tvého. Docela vzácný a dobrý nápad. Kdo s tímhle nápadem přišel a měl tohle ještě někdo jiný, třeba ze zahraničí?

Obrázek z levé horní části handmapy vytvořil kdysi Bob a měl být součástí minináhledu mapy Twilight. Kromě Vaška a Boba byla původně zcela vpravo i moje hlava. Twilight ale nikdy vydán nebyl a tento obrázek jsem později využil pro handmapu mapy Mountain Trail. Jelikož už ale byla moje hlava na fotce vedle kompasu (tu mimochodem vytvořil taky Bob), tak jsem se z té fotky vlevo nahoře odretušoval. A pokud jde o to, zda se v některé jiné uživatelské mapě vyskytují na handmapě fotky konkrétních hráčů, tak toto nevylučuji, ale já sám si nejsem vědom toho, že bych to někde viděl.

 

Proč seš tolik obecně proti zbrani Sten, když je tato zbraň v nabídce? Jako pravda, má tlumič na tiché likvidování Vietcongu... ale i tak...?

Jelikož sám hraješ Vietcong už více jak čtrnáct let, tak jistě víš, že všechny lepší Coop servery měly ve svých pravidlech zakázáno používat zbraně s tlumičem, optické odstřelovačky a profesi radisty. Bylo to z toho důvodu, že by jinak byla hra příliš snadná a nudná. Hrou se mají bavit všichni hráči na serveru, a ne že jim to bude kazit ten, kdo hraje s výše uvedeným. Nastavená pravidla také měla v rámci možností kompenzovat chyby enginu hry, například to, že bot nijak nereaguje na smrt spolubojovníka.

 

Poslední otázka: Pořád tě ještě stále baví hrát Vietcong a to bez ohledu, že některé večery jsou slabší, co se online účasti hráčů týče a lidí na TeamSpeaku?

Baví mě to pořád a dokonce ani žádnou jinou hru nehraju. Hráčů i serverů je nesrovnatelně méně, než když jsem v červnu 2006 začal po dvou letech hraní pouze po LANu hrát i přes internet. Ale i tak se ještě občas dokáže na serveru sejít obstojný počet hráčů. Tak snad nám to hraní ještě nějaký čas vydrží.

 

    Díky za poskytnutí kvalitního rozhovoru po delší době s tebou! A jak jinak, než že přeju hodně herních zážitků, pohody a relaxu při samotné hře a překvapivé poznávání nových Coop map! Krom toho vím, že si rád dáš k Vietcongu své oblíbené vínečko, tak at' ti to k němu vždycky ''šmakuje'' ! :-) A vlastně nejen k němu. Měj se hezky a rozhovorům zdar!

 

zpět na Novinky

zpět na Úvodní stránku

 

 poznamenává Peter ,,a také bych musel být génius přes skriptování. Navíc 3ds
 Max není zrovna levná záležitost. Ode mě určitě nikdy žádná mapa nevzejde, i
 když svou představu ideální coop mapy mám.''