Myslím si, že se ve své kreativitě stále vyvíjím, hodnotí se =GONZO=

20.02.2017 13:49

 

    V započatých rozhovorech navazujeme na další počtení, nicméně tentokrát mírně odlišné než je tomu zvykem. Naším dalším hostem v rozhovoru je tentokrát hráč a šikovný editář =GONZO= , který do Vietconga vytváří hodnoty v podobě nápaditých map. Kromě klasických obecných otázek jsme se zaměřili spíše z větší části na koníček, jemuž se dlóho věnuje - tedy editování map nebo vytváření z nového navrženého terénu.

Je jedním z mnoha (a v dnešní době jeden z mála) z těch, kteří si Vietcong oblíbili z různých důvodů. A v těch svých má naprosto jasno: ,,Obecně starší tituly her dělali autoři s nadšením a větší důsledností. Často měli omezené zdroje, taky byli limitováni tehdejším hardwarem, tak i vlastně potřebným softwarem, ten si museli kolikrát sami vytvořit. Pro příklad uvedu skvělou hru, u které jsem strávil spoustu času. Operace Flashpoint - fenomén jako Vietcong. Obě hry mají své chyby. Ale ty byly způsobené omezeními. Jádro je však ryzí.''

V minulosti ho podle jeho slov chytlo mnohem více her, ale Vietcong jako jedna z her nabízel i jiné možnosti, což deklaruje i sám =GONZO=. ,,Taky mě kdysi uchvátily hry jako Dungen Master 2, Duke Nukem 3DA, jak jinak - RtCW, HL2, CoD2, Silent Storm 2... na svou dobu v těch titulech uměli autoři vyždímat maximum z dostupných technologií. U VC mě nejvíce chytla právě ta možnost, kterou nám autoři dali,'' rozplývá se nadšením.

,,Můžeme si hru upravit, dělat mapy atd.. Taky je to lidma, kteří ji hrají. Všichni něco pro hru děláme. Ty Joe například web, Homi... ten to tu vlastně všechno zachránil. Tak to bylo kdysi i s komunitou Duke Nukem, ale to ještě nebylo internetu... aspoň u mě ne.''

Každá hra ohledně stejného tématu má podle všeho něco do sebe, i když engine všech her se liší. Zkóšel totiž hrát i jiné hry, které se zabývají konfliktem ve Vietnamu. Sám jsem o některých hrách neslyšel, ale počtěte sami, jestli by mohly Vietcongu konkurovat.

,,Tak začnu od starší pecky - Rambo z roku 1985 pro C64. To bylo něco. Ale ted' vážně: Zkoušel jsem určitě Line of Sight Vietnam, The Hell in Vietnam, Conflict: Vietnam a taky Battlefield: Vietnam.No a abych pravdu řekl, nic moc si na ty hry nevzpomínám. Zajímavé ale je, že na toho Ramba ano. Chtěl bych ještě mrknout na Rising Storm 2: VIETNAM. Až někdy...''

Za zmínku jistě stojí i názor a pohled na to, že mnoho holek, slečen i žen si potrpí na počítačové hry. Že je tento fakt často zmiňován? To ano, ale kdo by si pomyslel, že byt' v sebemenší animované hře, kde jsou ''krváky'' ve střílečkách, by zaujal hojný počet ženských, kterým tento žánr her nevadí? Je tohle překvapivé?

,,Ani ne,'' namítá =GONZO= ,,kolikrát jsou lepšími hráčkami či bojovnicemi než chlapi. Ono je to spíše dáno, že jsou ženy zodpovědnější, opatrnější. Muž povinnosti odloží a sedne k PC. Máme jako chlapi dáno přírodou, že se musíme předhánět, kdo bude lepší v boji. Často na to doplácíme. To je testosteron. Znám dost hráček, ale nemůžu jmenovat, třeba bych byt' na jedinou zapomněl. Pak bych si to musel vyčítat, hehe.''

Jistě se mezi náma najde hodně hráčů a to zejména u těch dlóholetých, kteří si za své působení ve Vietcongu odnesli ze hry at' už z Kampaně nebo online části Více hráčů hodně zážitků. Někdo si uschovává napsané zajímavé poznámky přímo z chatu, někdo fotky, nahrané zvuky, videa a podobně. A ač to nejspíš někoho překvapí, tak u našeho hosta tomu tak není.

,,Tak tohle určitě ne,'' přiznává ,,jak jsem začínal, dělal jsem si screeny. Třebas mých prvních 100/0 zabití na mapě NVABase, v Coopu samozřejmě. To však bylo jen ze začátku. Měl jsem ohromnou radost. Možná občas cvaknu nějakou kuriózní situaci, ale pak to obvykle mažu,'' uzavírá své úvodní věty.

Na samotný závěr si ještě dovolím napsat, že přečíst si o editování a o konkrétních krocích a různých programech a parametrech je určitě zajímavé. Čtenář bude určitě aspoň trošku zatažen do dějů, kterýma se náš host v rozhovoru zabývá a se kterýma se Vám svěřuje. Se svýma editačníma schopnostma a kouzlama. Přejeme Vám tedy zajímavé, až možná i pro některé z Vás poučné čtení!

 

 

Ahoj, =GONZO=! Jak se máš v posledních měsících, týdnech a dnech?

Ahoj Joe, ČAUeees! Všichni příznivci hry Vietcong. No bylo líp, ale zase bude. Naučil jsem se, že tady u nás v českých zemích musí člověk trošičku fňukat, aby něčeho dosáhl. Ale ne zas moc.

 

Co více a co naopak vůbec se změnilo ve hře od posledního rozhovoru s tebou?

Mládež. Ale to je společenský problém, nejsem na to odborník. Prostě fňukají až moc. A my si přece chodíme do Vietnamu zastřílet, pobavit se nebo odreagovat třebas po práci. Není to přece poradna. Zase na druhou stranu musíme být tolerantní. Když jsem já v 15 letech někde fňukal, dostal jsem přes držku a byl klid, nic se už neřešilo. Hehe!

 

Za tu dobu si udělal několik hodně map, které si i oficiálně veřejnosti vydal. Kterou z nich si tak sám nejvíce pochvaluješ?

Myslím si, že se ve své kreativitě stále vyvíjím a mapa Pueblo je toho důkazem. Do té mapy jsem vložil opravdu hodně energie a je to znát.

 

Jak se vůbec člověk vlastně takhle dostane k takovému horlivému styku s editorem?

Prostě záliba, něco tvořit. Už jsem myslím posledně psal, že to není moje první hra, do které dělám mapy, ale tak nějak jsem se musel téměř vše učit sám. Nebývalo lehké sehnat někoho, kdo poradí. I proto se snažím na svém webu shromažd'ovat návody a rady.

 

Přispěl k tvému úspěšnému rozvoji map fakt, že si udělal několik verzí Coop pro NVABasi? Byl to takový trénink, že ses právě přes NVÁčko naučil předělávky i jiných map a začal i s vlastníma terénama?

Určitě si vzpomeneš - bývaly servery jen s NVABase nebo mapami kampaně. A já to hrál pořád. Ta mapa je super. Pak jsem vyzkoušel editor a tato mapa je dobrým zdrojem informací pro začínající mapery. Vše na jednom kopečku. Třebas waypointy tam jsou dobře udělané, to jsou trasy, po kterých se pohybují nepřátelé.

 

Vytvořit vlastní terén a udělat z něj hezkou mapu asi není zrovna lehké, že? Jaké programy pro ''vymazlenou'' mapu musíš pro to použít?

Pro mapu jako je Pueblo: 3ds Max, GIMP 2, Photoshop a ještě pár pomocných.

 

Jsou na mapách nějaké určité detaily, které ti dávají zabrat dlóhé minuty, ne-li přímo i hodiny? A bývá takových zádrhelů nebo složitých operací při tvé práci hodně?

Detaily, co mi dělávají problémy, zaberou někdy i dny času. A je jich hodně. Může to být maličkost, například špatný LOD (level of detail) u objektu a rázem mapa seká. Nebo nějaká čára v terénu na rozhraní polygonů. To pak musím i předělat texturování. Ono editování nikdy nejde snadno, pořád musíš řešit úskalí. Tím se vlastně učíš.

 

Je potřeba i velká dávka trpělivosti, když člověk něco vytváří a zvlášt', když chce udělat pořádnou pecku?

To si piš...

 

Možná by mnoho čtenářů zajímalo, jestli rozděláš jednu mapu a hned máš nápad na novou a už máš rozdělané 2 projekty, možná dokonce i 3? Nebo je lepší (pro tebe) vždy pečlivě dodělat aktuální rozdělanou mapu?

Já něco začnu a nedokončím hned. Momentálně pracuji na 4 mapách zároveň. Když už na jednu nemám náladu, opadne prvotní nadšení, pokračuji na další. Ale já se vždy vrátím. Ono dokončování je asi nejméně zábavné, dolad'ování maličkostí, taky waypointy... Tak vlastně na 6 mapách... Dalo by se říct, že 4 mapy budou brzy a dělám ještě na předělávce G_Pyramid do lepší grafiky a na útěku z tunelů. Název ještě není definitivní (EscapeTunnels ?). Je to část z jeskyně mapy G_TunnelRats_II, pokračuje to nahoru do vesničky... překvapení. Bude dlouhá, něco ve stylu Arroyo, ale tak 1 km.

 

Děláš i mapy, které jsou svým prostředím i mimo vietnamskou džungli. Kolik takových projektů už oficiálně vydaných máš?

Ani nevím, ale zrovna mám 2 projekty před dokončením, Underground a Lab_X.

 

Na základě čeho tě napadlo udělat třeba mapu G_Pueblo? Je tam něco speciálně vloženého?

Dobrá otázka, sám nevím. Možná Danny Trejo, film Machette, Veterán... Napadlo mě udělat mapu bez vegetace, abych ušetřil FPS na detaily objektů scény, nakonec to jede pěkně. Díval jsem se jednou Vietcongovi do xichtu a najednou jsem si ho představil v bílé košili bez rukávů, se slunečními brýlemi, mexiko kloboukem (od US) a mačetou v ruce. A byl nápad na světě. Realizace však nevyšla. Skoro 3 měsíce (s přestávkami) jsem zápasil se skripty pro VC, aby měli ty US mexiko klobouky. Sice mi to fungovalo, ale po sít'ové hře už ne. Nakonec to ale nevadí, že ne?        ( ke shlédnutí obrázek ve Fotogalerii kuriozit )

 

Dále mě napadá mapa G_FortBoyard. Vietnamci tam mají námořnická trička bez rukávů, což je výborná práce to takhle přízpůsobit tomu mořskému prostředí. Nicméně když sem tu mapu zkóšel, tak mi přišlo, že je téměř nehratelná. Je extrémně těžká, jelikož je tam hodně Loveckých brokovníc. Udělal si to tak záměrně?

Hodně jsem si tam máknul s rozčleněním VC do skupin a s těmi trasami. Bohužel je problém enginu, že se v mapě občas stane tzv. vc wallhack. Stěny tam jsou dost široké, ale taky je to dost malinká mapa pro 50 VC. Každá skupinka VC (v námořnickém) má zbraň US-M3 (zvolil jsem ji kvůli podobnosti s francouzským MAT-49) a obsluhuje je 1-2 medici v uniformě s brokovnicí. Poraníte jednoho, skupinka ho běží bránit, léčit. Místo otce Furase jsem tam dal do věže důstojníka s SVD.

 

Zrovna u G_FortBoyardu si zaregistroval zájem hráčů o stahování a následně hraní? Ta mapa je svým druhem jedinečná, spíš až vzácná.

Hodně lidí mi psalo, že je chytlavá, že je to výzva.

 

Speciálně ještě bych věnoval u této mapy otázku, co bylo asi tak nejtěžší částí udělat? Občas v tvých příspěvcích v knihách návštěv se zmiňuješ o programu Cinema 4D (nevím, jestli jsem to napsal správně...) Jakou plní konkrétně tento program funkci?

Tak paradoxně vytvořit tělo - tedy pevnost samotnou nebyl vůbec problém. Ale je tam potom ve VC editoru přidána spousta objektů, u nichž jsem následně musel nastavit vzdálenosti, ve kterých se přestanou renderovat (vykreslovat). Problémem PteroEngineII je, že vykresluje i to, co není vidět. V některých jungloidních mapách to jde krásně poznat. Jedna seká jak sfiňa např.(TRX)ForestTrail, druhá jede plynule jak TamCoc_OP1_fpsTest. Ale taky jsem tam přidal mlhu a problémy začaly. Dno i hladina byly z velkých polygonů, tak jsem to musel nastříhat.

Potom jsem ještě chtěl přidat stíny, to krásně vylepší mapu, ale ejhle - error při stínování. Chyby v grafice (3pts in line, face as line), jsou to prkotiny, když jsou někde 3 vrcholy trojúhelníku (face) v jedné přímce, nejde to pak vystínovat. Problém byl to najít. Přes 5000 vrcholů, tedy 10 000 hran. Ale nakonec jsem to vystínoval.

Program Cinema 4D patří mezi editory 3D grafiky jako 3dsMax, Maya, Blender nebo CorelDRAW. Konkrétně se specializuje na animace.

 

Slyšel sem a už sem i viděl na mapě G_SentryPoint křoví, které prý pochází bud' z Vietconga 2 (a někdy většinou ty stromy se silnými kmeny) nebo to křoví je i ze hry Medal Of Honor Allied Assault. Takže je potřeba nějaké konvertování textury na engine Vietconga a jak je tato operace složitá jak časově, tak pro vývoj?

''Půjčil'' jsem si pár objektů z jiných her, ale musel jsem je tolik poupravit, že jsou vlastně moje. Stromy jsem pápnul ze hry Boiling Point, keře z fajn Medalu Of Honor Pacific Assault. Použil jsem na to program 3D Ripper DX. Funguje to asi takhle: Ripper snímá geometrii a textury z právě spuštěné hry z DirectX, který to vykresluje. Funguje to jen u DX9. Pak se to ještě musí hóódně upravit, jelikož snímá vše, jiný rozměr, rotace.

Většinou z toho moc použitelného ani nevytáhneš. Celkově pár keříků z MoHPA a pár palem, stromů a růže z Boiling Pointu. Tam se mi podařilo ještě vytáhnout tu vilu (G_Pueblo), ale na té bylo ještě šeredně práce. To bych znovu nedělal, radši si dům udělám sám.

 

U kolika takových map máš převzaté textury nebo objekty z jiných her?

Objekty jsem vlastně vyjmenoval a textury stahuji odevšad nebo si je udělám sám. Vyfotím doma parkety, stěnu ve sklepě, trávu před domem, předělám to do ''seamlessly tileable'' v GIMPU, to aby se to dalo dlaždicovat s plynulým přechodem, to je za pár vteřin. Ale taky na netu se dá najít spousta pěkných textur. Samosebou jsem už rozbalil spoustu her a nějaké textury použil - namátkově z Amnesia, CoD2, CoD4, HL2, TES5-SKYRIM, ale i nějaké z VC2. Tam toho však moc dobrého není.

 

Dokonce na některých mapách sis dal svůj vlastní portrét, přidal další jiné fotky a věci na stůl, nejspíš plakáty na skříně, zdi... má toto být zajímavost pro hráče, aby se podívali na takové specialitky?

Hehe, v připravované mapě (Backcountry) už mám muchomůrky a satany. Fotky jsem hledal po mykologických webech. Obrazy na stěny dávám pro zpestření, třebas nějaká umělecká dílka. Taky nějaké graffiti jsem už použil, fotil jsem ho v Ostravě. Takové objekty jako haj*lík nebo hromadu klád (myslím tím kmeny) si dělám sám.

 

Map si udělal skutečně hodně a většina z nich je určitě fajn. Však jsou také často využívány ke hraní. Je nějaká tvoje mapa, kde si zakomponoval pouze TeamRespawn?

Dělám jen COOP a TR se dá udělat nastavením serveru. Neumím a ani nemám ty skripty. Vlastně ani nemám rád, když jsi omezen a nemůžeš mapu vyzkoušet jen tak. Nebo když někde chybí Menu, to je naprd.

 

Krom toho jsou také různorodé, co se týče terénů. Seš moc šikovný. Nicméně neměl by ses zaměřovat spíš více na mapy, které budou svým prostředím džunglovité, z rýžových polí, vesničky, z části městečka, delty řek a potoků? Prostě oblasti od Vietnamu přes Laos, Kambodžu až skoro k Thajsku - prostředí jihovýchodní Asie?

Ale i takové budou...

 

Spolupracuješ ohledně map nebo speciálních projektů třeba s [AT]Formanem_CZ?

Forman mě sice požádal o menší pomoc, ale nakonec většinu práce dělá on a DOBŘE. Jestli mě někdo semtam požádá o radu nebo snad o úpravu něčeho, beru to spíše jako výpomoc.

 

A kdyžuž padlo slovo o speciálních projektech, co ještě vytváříš kromě klasických map? Úpravy uniforem, vzhled zbraní a další...?

Tak to ani ne. Občas sice upravím kousek uniformy, ale to je piplačka. Peter Shannon určitě bude souhlasit. Sám stvořil několik komplet uniforem pro celý tým. Možná se začínám více zabývat tvorbou detailů, jak jsi už zmínil obrázky.

 

Vytváření tvých projektů jistě stojí hodně času. Jaký je tvůj hrubý rekord v hodinách, kdy si proseděl u počítače nejdéle?

No já mám výdrž...

 

Jakou mapu nebo jiné překvapení máš pro své známé hráče v sóčasnosti připravené?

Jak už jsem zmínil, bude to určitě mapa Lab_X - tedy pokračování Puebla, ale v bunkru.

Mapu Underground, ta je z městského podzemí - stanice metra, tunely, garáže...

Mapa G_Pyramid_II měla být překvápko, ale už jsem o ní psal výše.

G_Backcountry - mám screeny na webu

a G_Hill-861 - takovej kopeček... a již zmiňovaný EscapeTunnels.

 

Plánuješ v budoucnu nějakou velkolepou mapu, nejen tedy svou rozlohou?

Dlouho přemýšlím spojit pár map kampaně. Nevím název první (HoChiMinh_Trail), ale pokračuješ z ní do 3 kaňonů pak nad vodopády do Bahnaru a pokračovat by to ještě mohlo hodně daleko...

 

    Odpověd': Jojo, je to zrovna mise ''Tři Kaňony'' a pak je po ní a vlastně před poslední části vesnice Bahnar ''Zdrhej dál, Charlie!'' na říčce.

 

Když se přesuneme od editování ke hraní, tak jak ty sám seš na tom ted' s hraním? Hraješ často na tvém serveru od =GONZO= WARSERVER od [AT]Homiho_CZ nebo navštěvuješ i jiné Coopy, at' už české nebo zahraniční?

Pohybuji se různě podle lidí nebo mapy, co se právě hraje. Takže at' je to Plisskenův server, Tvůj, [AT], =G= nebo jiný... je to přece o lidech. To bych jinač mohl hrát rychlou bitku na mapě Storm.

 

Jak se dá vlastně časově skloubit editování, hraní a do toho další mimo počítačové věci?

Nedá, vždycky někoho podvádíš.

 

Setkáváš se dodnes se stálýma Coop spoluhráčama, na které seš zvyklý?

No jasně. A vracejí se i ztracení v boji.

 

Jak často se stýkáš s některýma členama Alpha Teamu? A kromě toho a to mi přijde být zajímavá otázka, že sem tě nikdy neviděl a ani neslyšel na TeamSpeaku... nerad mluvíš nebo se nechceš rozptylovat hlasy ostatních spoluhráčů?

Potkáváme se víceméně náhodně, častěji s Formanem nebo AxeLem, se Sharkou a Peterem zřídka. Asi hrají spíše o víkendech a to jsme na jiných serverech. A vševidoucí Homi? Snad vůbec, ale nepochybuji, že nás právě sleduje. Hehe K TeamSpeaku: Víš, já už mám horší zrak, tak potřebuji slyšet, jak Congové kolem mě cupitají, stejně mě pak odprásknou Bajkalem. Tak vážně - mě ten TS nikdy nechytnul. Před několika lety jsme sice používali Skype. Nevím, je to už asi zvyk.

 

Jak dlóho si ty osobně myslíš, že bude online aktivita hráčů Vietconga pokračovat? Je pravdou, že se na tuhle otázku ptávám hostů v rozhovorech často, nicméně i z tvého pohledu jako mapaře? Myslíš, že když máš svůj určitý repertoár map, že má tím pádem část ''Více hráčů'' hráčům co nabídnót a tím se ta životnost hry prodlóží?

Vidím to tak, že pokud budeme hrát my, tak to neskončí. A staří hráči se taky poslední dobou vracejí. Takže jsem pořád optimista. Ledaže by někdo udělal lepší hru, která by jela na starém PC. To se ale nestane.

 

Když srovnáš období né úplných začátků Vietconga od jeho vydání, ale kolem řekněme zhruba let 2007 až 2014, tak které věci se podle tvého názoru hodně změnilo oproti dnešním dnům a co dodnes zůstalo stejné?

No rozhodně hratelnost přes Q-Tracker je jiná. Neumím to popsat, přes GameSpy to jelo líp. Hráčů ubylo, dalo se s tím počítat. Škoda jen, že ubylo právě těch mimoevropských, včetně serverů. Ale dobře bylo...

 

Hraješ nejradši svoje mapy, ze kterých máš radost nebo si dáš i od jiných tvůrců jako například od Vietnam Elite Teamwork a k větší pestrosti výběru i původní od PTERODONU? Seš převážně na uživatelské mapy?

Napíšu to naopak. Nehraji mapy, kde po mě střílí VC odněkud 300 m z mlhy. Nemyslím tím, že jsou zamlžené mapy špatné (třebas VET_COMOCLAI je super), ale mapy, kde je dohlednost VC špatně nastavená. Taky moc nemusím ''planární'' mapy jako Airport. Nebo TR-WeWhereSoldiers, kde prozměnu chytneš hedku z brokovnice na 200 m. Jinač ty temné taky stojí zaprd. Mám taky své oblíbené - namátkou: VET_CAMBODIA, BA_DauLang, Canyon, Operation67, TP-ESCAPE, de_Dust2_DLX, DeepPitchV2 - asi nejpěknější mapa; Ambush mapy, NVABase...

 

Poslední otázka: Říkal sis někdy, že by bylo fajn některé spoluhráče poznat i osobně a prožít s nimi fajn den? Nabízel ti to už někdo?

Napadlo mě to, ale to bych musel obletět celý svět dokola. Žádné holky mě už o setkání nežádají, tak se musím spokojit s kamarádem ze Slovenska - Mr.Migem. Na závěr Vám přeji vše, co chcete. Potkáme se ve Vietnamu.

Kua a bacha na žlutý !!!

=GONZO=

 

    Díky za tvůj čas, který si věnoval rozhovoru! Přeju hodně úspěchů nejen osobních, ale i těch herních! K tomu ještě hodně štěstí a podpora při tvých realizacích map, jejich úpravách a také různých dalších nápadů při editování! Taktéž držím palce při jakémkoliv vylepšování v rámci tvých editovacích prací!

 

zpět na Novinky

zpět na Úvodní stránku

 

Často měli omezené zdroje, taky byli limitováni tehdejším hardwarem,
tak i vlastně potřebným softwarem, ten si museli kolikrát sami vytvořit.
Pro příklad uvedu skvělou hru, u které jsem strávil spoustu času.
Operace Flashpoint - fenomén jako Vietcong. Obě hry mají své chyby. Ale
ty byly způsobené omezeními. Jádro je však ryzí.