Vietcong demoverzemi to vše začalo

10.12.2015 19:23

 

    Vypadá to, že se tak trošku vracíme v čase. Opravdu? No, předchozí Novinka v podobě dvou obrázků MENU Vietconga DEMO v1.00 a upoutávacího plakátu na plný Vietcong 1, oba umístěných ve Fotogalerii tomu nasvědčuje. A tento článek to možná některého ze čtenářů v tom o to víc utvrdí. V tomto článku se totiž budeme zabývat počátky naší velmi oblíbené a legendární hry.

Čas bohužel vrátit tak úplně nemůžeme v našem případě. Nicméně připomenót si pár milníků, které osvěží dávné vzpomínky, už ano. Tak například bychom mohli začít oběma demoverzemi, které jako první spatřily světlo světa. Jako první a snad nejznámější bylo ''Demíčko'' s jedinou misí Havárie v džungli s velmi nízkou Gamma korekcí (světlost obrazu) v Nastavení. Plus k tomu ještě připočíst předchozí videosekvenci Úháček, o kterou nás vývojáři nepřipravili. Jeden by řekl, že na demoverzi je to docela luxus se podívat na to, jakou příčinou se vlastně jednotka vedená Stevem Hawkinsem v džungli objevila.

Ač to na první pohled není poznat, tak v demoverzi oproti plné hře je slyšet pár rozdílů. Například Hawkins v Jedničce třemi různými stupni tónů hlasu si k sobě může zavolat vojáka z jednotky, zatímco v Demu jsem si zjistil, že je tam zabarvení hlasu jen jedno. Naopak u házení granátů mi přišlo, že tam má Demo o jedno slovo navíc - zase oproti Jedničce.

Je to kvůli tomu, aby hlas byl různorodý. A tak zatímco Hawkins v plné hře řve ,,Granát!'', ,,Bacha, házím granát!'', ,,GRANÁÁÁT!!!'', tak v demoverzi jedna z hlášek slyšet není a je tam přidána pokojná hláška v na úrovni klidného hlasu ,,Granáty''.

Podobné rozdíly se projevují i u vojáků, když do nich hráč píchne. V plné hře je slyšet po bodnutí zásah do masa, například do nohy. Kdežto v Demu hráč píchne jakoby do prázdna, ačkoliv svého vojáka zraní. Prostě zvuk zásahu do nohy nebo ruky slyšet není. A taky méně sou v těhle situacích slyšet nadávky Vašich vojáků, když je hráč takto nožem zraňuje. Nějak jsem zapomněl vyzkóšet i zbraň, ale řekl bych, že to vyjde nastejno.

A poslední věc a o té jsem kdysi tenkrát neměl vůbec žádné tušení je, že i v Demu lze cheatovat. Pokud jsem si chtěl na chvilku půjčit třeba od Deforta Thompsona, abych zjistil, jak bude vypadat z pohledu očima hráče v mých hráčských rukách v postavě Steva Hawkinse, musel jsem ho postřílet - respektive zabít, aby se skolil k zemi a zbraň upustil. V té chvíli byla samozřémě Mise neúspěšná, ale přesto jsem stihl si Thompson vzít do ruky a tak na 2 sekundy si ho prohlédnót a taky abych zjistil, že má v zásobníku 30 nábojů, zatímco M16 jich má jen 18.

Ale to nebylo ještě všechno. Cheaty, které lze použít jak v plném Vietcongu a také ve Fist Alphě, hráč může zkusit i v tomto Demu. Což jsem popravdě nevěděl. Myslel jsem, že nebude v téhle ukázce fungovat vše. Ale nakonec si lze do ruky v rychlosti přihodit třeba Ákáčko, Remingtona, Thompsona nebo M60. A taky nesmrtelnost. To je věc, kterou jsem si vyzkóšel v rámci focení MENU a plakátu. Docela mě překvapilo, že cheaty fungovaly.

Druhé Demo je pro část hry Více hráčů po internetu, o kterém po pravdě přehled nemám. Obrázek MENU k dispozici ve Fotogalerii v češtině není. Možná ho zkusím časem vyhledat, uvidím. Obě části jsou od sebe tématicky oddělené, protože přes Demo pro Kampaň jedné mise Havárie v džungli nelze kliknót na položku Více hráčů a u druhého dema se zase nelze dostat do Kampaně.

Jelikož jsem nikdy neměl možnost si pro Demo pro Hru Více hráčů vyzkóšet, tak o něm příliš moc nenapíšu. Avšak co jsem měl možnost prostřednictvím obrázků na netu vidět, byla možnost si zahrát Stream na mód CTF. Pokud se přesto pletu nebo podávám nedostatek informací, tak se omlóvám. Každopádně zkusit si přes Demo hru po internetu a nejspíš i po LANu muselo být pro hráče velkým lákadlem. Mám dojem, že asi né každá hra, která pak v plné verzi obsahovala online část, by tohle v Demu obsahovala.

A svým způsobem je to šikovně rozdělený: Jedno Demo pro Kampaň s jednou misí a druhé je pro vyzkóšení hry po síti. Vzpomněl jsem si na Demo s Havárií v džungli a tak jsem si řekl, že bych ho mohl ostatním zdejším návštěvníkům připomenót. Hlavně ten plakát, který měl tenkrát nalákat hráče si pořídit plnou hru, protože si myslím, že drtivá většina o něm bud' vůbec nevěděla nebo na něj úplně zapomněla. Týká se to však toho spektra hráčů, kteří Vietcong našli většinou na CD Scorečkách, která obsahovala více her a to nejčastěji právě v demoverzích.

Zahrát si misi po sestřelení vrtulníku není žádný rozdíl, jestli ju hráč okusí přes plnou hru nebo přes Demo. Ale nicméně, pokud by měl zájem si všimnót některých rozdílů mezi oběma platformami, které jsou ve článku popsány, tak je možnost si Demo stáhnót přímo zde na webové adrese http://www.edownload.cz/sw/vietcong-singleplayer-demo/ .

Díky demoverzi, která měla ty nejprvnější hráče nalákat si zahrát plnou hru se Vietcong rozjel. A přispěl k tomu samotný plakát. Stačilo do něj vepsat pár zajímavostí, kterým hráč neměl odolat a Vietcong si pořídit. Pro zmínku snad ještě stojí za to, že standardní cena hry byla v prodeji za 999 Kč, což byla možná pro mnohé lidi docela pálka, nicméně na druhou stranu byl Vietcong v mnoha ohledech revoluční a velkou novinkou v oblasti akčních her.

Cena pravděpodobně sóvisela hlavně s celkovým vypracováním a úsilím vývojářů, což posléze dokumentoval i fakt, jakým způsobem se tato legenda u široké veřejnosti ujala a jak byl Vietcong také svého času velmi populární. A ten čas popularity mu vydržel několik let.

Pokud jste článek dočetli až sem, tak díky za Vaši pozornost. Myslím si, že po dvanácti letech si Vietcong zaslóží trochu připomínky na časy, kdy z něj bylo ještě malé dítě a chystal se jeho velký růst a rozšíření. Krom toho jistě zůstane legendární i jeho audio součást - klasický Vietcong Song, který svým zněním snad automaticky každému hráči projde hlavou, kolik toho ve Vietcongu kdy nahrál a vybaví se mu v paměti hra jako celkově taková.