3. část - Technika (2)

 

 

Boeing CH-47 Chinook


Jeden z nejpoužívanějších univerzálních bojových vrtulníků. Dvoumotorový obr, který si všestranností svého použití vysloužil uznání a obdiv. Americká armáda obdržela první Chinooky koncem roku 1962. Jako první bojové nasazení tohoto typu je uváděna bitva v údolí Ia Drang u hranic s Kambodžou, kterou Američané vybojovali na podzim roku 1965. Ve Vietnamu sloužil Chinook pro přepravu větších spojeneckých jednotek, k přepravě těžkých nákladů a dodatečně vyzbrojen kulomety a kanóny dokonce jako ''gunship''.

délka: 30,18 m
průměr motoru: 18,29 m
maximální rychlosr 256 km/h
dolet: 370 km
užitečná zátěž: 44 vojáků nebo 12 700 kg nákladu

 

 

Džíp Ford M-151 Mutt


Lehké a živé terénní vozidlo americké armády a Sobru Námořní pěchoty. Důstojný nástupce legendárního Jeepu Wyllis. Vůz pohání benzínový čtyřválec o výkonu 53kW při 4000 ot/min. Ten umožňuje stoupavost 60%, dojezd 480 km a v terénu přepravu nákladu o váze 363 kg.
Ve Vietnamu Mutty sloužil, kromě své primární funkce rychlého přesunu i jako rádiovozy, dodatečně pancéřované stroje vybavené těžkými kulomety. Doprovázeli vojenské konvoje a v neposlední řadě je používají američtí MP. Mutt vyzbrojený zalafetovaným Browningem M-2 byl strašnou a účinnou zbraní v boji proti živé síle protivníka.

 

 

Terénní nákladní vůz REO M-35


Víceúčelový vůz, vyvinutý bezprostředně po II. svět. válce. Původně jej vyráběla firma REO, později byl poháněn dieselovým motorem se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. M-35 se vyznačuje spolehlivostí a snadnou údržbou. Byl výráběn v mnoha verzích: klasický přepravní, cisterna, stavební, atd. ... Ve Vietnamu jezdil vyzbrojen kulometem M-60, umístěným nad místem spolujezdce.

hmotnost: 5,9 tuny
délka: 6,7 m
hmotnost převáženého nákladu: 4,5 tuny
maximální rychlost: 90 km/h
dojezd: 480 km

 

 

Polní dělo M-46 (čínská kopie: typ 59)


Bylo vyvinuto na počátku 50. let minulého století. Jeho hlaveň délky 58 ráží, umožňuje mimořádně dlouhý dostřel 27 kilometrů. Kromě Rudé Armády a čínské komunistické armády bylo toto dělo použito snad ve všech válkách a lokálních konfliktech druhé půle 20. století. Tento typ užívají nejrůznější armády na celém světě.
Ve vietnamském konfliktu toto dělo s oblibou používala severovietnamská armáda, která tak mohla, díky jeho fenomenálnímu dostřelu ostřelovat americké a jihovietnamské cíle nacházející se v širokém příhraničním pásmu z relativního nebezpečí kambodžského území.

obsluha: 9 mužů
ráže: 130 mm
hmotnost: 8 400 kg
délka hlavně: 7,6 m
hmotnost klasického náboje: 33,4 kg
dostřel: 27 150 m
kadence: 6 ran/min

 

přejít na hlavní stránku Zbraně a technika

zpět na Úvodní stránku

 

ZIL-157


Je střední třínápravový nákladní teréníí automobil. Jako všestranný nákladní vůz vyráběn v mnoha různých modifikacích - cisterna, valník, skříňový, radiovůz atd. . Má velice dobré jízdní vlastnosti v terénu a byl proto používán pro přepravu vojenského materiálu a zásob po Ho Či Minhově stezce. NVA jej zároveň používala jako tahač raket SA-2. Vůz byl vybaven šestiválcovým benzínovým motorem, který je při 2 800 ot/min. schopen vyvinout výkon 80kW.

délka: 6,70 m
šířka: 2,32 m
hmotnost nákladu - na silnici: 4 500 kg - terénu: 2 500 kg
maximální rychlost: 65 km/h

 

 

Džíp GAZ-67


Známý jako ,,Čapajev''. Jedná se v podstatě o kopii amerického Jeepu Wyllis (verze A), jehož dodávky sovětské armáadě v USA v letech 2 svět. války předcházely dodávkám slavnějšího ,,béčka''. Sovětský průmysl však nedokázal kopírovat americkou předlohu s potřebnou přesností a také kvalitou materiálu nemohl svému vzoru konkurovat, takže typ 67 rozhodně nelze považovat za kvalitní a povedený.
Naopak - Čapajev byl vysloveně poruchový. Jeho jedinou výhodou byla jednoduchost pohonné jednotky a její mimořádná nenáročnost na kvalitu paliva.

 

 

Protiletecký kanón ZPU-2

 

ZPU-2 byl konstruován již v roce 1949. Byla to druhá verze ZPU-1, základního sovětského 14,5 milimetrového kulometu. Byl použit v Koreji, kde byl považován za jednu z nejnebezpečnějších překážek pro letadla americké armády. Ve Vietnamu byl ZPU-2 několika pilotům smrtelným. Dal se jednoduše převážet na dvojkolečkovém dopravním zařízení, existovaly dva druhy tohoto systému. Dřívější model měl větší blatníky a dvojité trubkovité táhlo. V palebné pozici vojáci odstraní kola postaví zbraň na speciální plošinu.

Pozdější model , který je mnohem lehčí, má menší blatníky a pevné jednotlivé táhlo. Když je v palebné pozici, kola jsou zvednutá, ale ne odstraněná. ZPU-2 byl také používán v roce 1970 armádou Varšavské smlouvy a ozbrojenými složkami tehdejšího Východního Německa. Všechny zbraně z této řady pálí API (BS 41) náboje vážící 64,4 gramy, které mají počáteční rychlost střely 1000/s. Proniknou i pancířem o tloušt'ce 32 mm. Kanón byl schopen pálit až 600 střel za minutu.